Beleidsplan van:
Stichting Speelgoedbank Woerden
voor het doorgeven van goed (herbruikbaar) speelgoed
aan kinderen uit gezinnen met een laag inkomen
Adresgegevens
Stichting Speelgoedbank Woerden
p/a Maasoord 40
3448 BM WOERDEN
Woerden, juni 2018
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Initiatiefnemers en bestuur
3. Doelstelling van de stichting
4. Visie en missie
5. Ondernomen activiteiten om te komen tot de oprichting
6. Feitelijke werkzaamheden
7. Beoogde resultaten
8. Budget en middelen
9. Juridische structuur
10. Financiële structuur
11. Fiscale aspect
12. Begroting en Verslaglegging
1. Inleiding:
“Speelgoed voor ieder kind”
Voor kinderen uit gezinnen met een klein budget (op- of onder de armoedegrens) is het krijgen van zomaar een stukje speelgoed of een verjaardagscadeautje niet vanzelfsprekend.
Armoedegrens: Een gezin leeft in armoede als het langere tijd niet beschikt over middelen, goederen en voorzieningen die als minimaal noodzakelijk voor een huishouden worden beschouwd. Voor een gezin met 2 kinderen is dat een budget van <1500 euro netto (Bron: Armoede en Sociale uitsluiting 2018 / CBS). In Woerden gaat dat om ongeveer 2000 gezinnen waartoe ca 850 kinderen behoren. Wij zamelen bruikbaar speelgoed in dat er aantrekkelijk uitziet, dat heel, schoon en compleet is, en geven dat aan hen door. Voor de ontwikkeling van kinderen is speelgoed belangrijk. Ieder kind heeft recht om te spelen, ongeacht de financiële situatie van de ouders. 2. Initiatiefnemers en bestuur Speelgoedbank Woerden is opgericht in januari 2018 door Kiwanisclub Woerden ‘t Groene Hart. Kiwanisclub Woerden ’t Groene Hart is onderdeel van Kiwanis International, een wereldwijde service-organisatie van vrijwilligers die zich inzet voor het verbeteren van de wereld voor kinderen; kind per kind en gemeenschap per gemeenschap. De motto’s van Kiwanis zijn "serving the children of the world" en “Kids need Kiwanis”. Op vele manieren dragen de vrijwilligers van Kiwanis bij aan het welzijn en de ontwikkeling van kinderen lokaal en wereldwijd. Als 1e bestuur zijn bij de notariële oprichtingsakte benoemd: mevrouw W.A. Van Laar- de Graaf voorzitter: beheer en communicatie mevrouw C. Fris van Gasteren secretaris: verwijzers en vrijwilligers de heer R.M. Nederpelt penningmeester: faciliteiten en financiën 3. Doelstellingen van Stichting Speelgoedbank Woerden De Stichting Speelgoedbank Woerden heeft als doel het exploiteren van een speelgoedbank, door het idoorgeven van goed (herbruikbaar) speelgoed aan kinderen uit gezinnen met een laag inkomen en het verrichten van alle verdere handelingen, die daarmee verband houden of bevorderlijk kunnen zijn. De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door inzameling van speelgoed van particulieren en derden. 4.Visie en Missie De Speelgoedbank wil speelgoed voor ieder kind in Woerden beschikbaar stellen. Spelen met speelgoed is voor kinderen belangrijk voor hun ontwikkeling. Voor kinderen uit gezinnen met een klein budget is het krijgen van speelgoed bv als verjaardagscadeautje niet vanzelfsprekend. Om deze kinderen tóch in de gelegenheid te stellen – teneinde zich te ontwikkelen – om over goed bruikbaar speelgoed te beschikken zamelt De Speelgoedbank Woerden goed en schoon speelgoed in dat er aantrekkelijk uitziet, heel en compleet is, en geven het aan hen door. Ieder kind heeft recht om te spelen, ongeacht de financiële situatie van de ouder. De speelgoedbank is als stichting gestart in december 2017 onder de leiding van Kiwanisclub ’t Groene Hart met als doel om over 3 jaar de zelfstandig draaiende organisatie over te dragen aan een nieuw bestuur met een enthousiaste achterban van vrijwilligers. Om dit doel te bereiken wil het bestuur van de Speelgoedbank vanaf het begin vrijwillgers “inweven” in de Speelgoedbank om uiteindelijk de Speelgoedbank over te dragen aan een nieuw bestuur wat idealiter gevormd wordt door enkele enthousiaste vrijwillgers met eventueel op de achtergrond het vorige bestuur als klankbord. Organisatievisie: De stichting werkt aan het realiseren van deze visie vanuit onze betrokkenheid met kinderen (en hun ouders of verzorgers). Wij dragen hier actief aan bij en doen dit met zo veel mogelijk vrijwilligers die zich belangeloos inzetten. Missie: Kinderen die geen of beperkt toegang hebben tot goed en deugdelijk speelgoed de mogelijkheid geven om te spelen door hen gratis speelgoed te verstrekken Kinderen (onder meer) daardoor in staat stellen zich in sociaal, emotioneel, motorisch en cognitief opzicht (optimaal) te ontwikkelen Goed en deugdelijk speelgoed is speelgoed dat: • Uitnodigt tot creatief, fantasierijk en/of educatief spel • Heel, compleet, schoon en bruikbaar is • Sociale en/of motorische ontwikkeling stimuleert • Aantrekkelijk is voor kinderen. - Digitale media wordt alleen gegeven als dat in onze visie bijdraagt aan de Cognitieve en motorische ontwikkeling van het kind. - Wij verstrekken geen speelgoed dat geweld propageert. Hoe realiseren we onze missie en doelstellingen? Wij doen dat door: Organisatie: • Elkaar met respect en integer te behandelen, zonder oordeel • Ons beleid (normen en waarden) actief uit te dragen over hoe om te gaan met elkaar • Een actief en betrokken bestuur te hebben • Een zinvolle vrijetijdsbesteding en ontmoetingsplek te zijn voor vrijwilligers • Onze vrijwilligersfamilie te vinden, aan ons en de missie te binden en te boeien bij het helpen van de kinderen Werving: • Een netwerk aan verwijzers op te bouwen en te behouden • Ouders en kinderen op te zoeken en te attenderen op ons bestaan Winkel en speelgoed: • Goed, schoon en mooi speelgoed weg te geven • Speelgoed verzorgd, leuk en attractief te presenteren, waardoor kinderen echt het gevoel krijgen een cadeautje uit te zoeken • De winkel als stabiele factor te presenteren; goed verzorgd en attractief Bezoekers: • Een bezoek aan onze winkel een uitje te laten zijn voor kinderen en ouders door de winkel een echte speelgoedwinkel te laten zijn • Een luisterend oor te bieden aan zowel ouder als kind • Ouders te helpen om met aandacht speelgoed uit te zoeken dat past bij de interesses, leeftijd en ontwikkeling van het kind 5. Ondernomen activiteiten om te komen tot de oprichting Om de oprichting van de Speelgoedbank Woerden te kunnen realiseren hebben de leden van Kiwanisclub Woerden ’t Groene Hart zich in 5 werkgroepen opgedeeld, te weten: - Bestuur - Beheer - Algemene zaken - PR / Communicatie - Zaterdag (uitgifte/inname) Door alle werkgroepen een eigen mandaat te geven en de voortgang en samenhang gestructureerd te monitoren zijn wij erin geslaagd om in relatief korte tijd een Speelgoedbank op te richten met een solide juridische basis, op een locatie die ouderen en kinderen verbindt, met uiterst respect voor onze kwetsbare cliënten en met een samenwerking met diverse donateurs voor goederen en diensten. Hieraan is ook diverse keren middels korte berichten in de Woerdense Courant ruchtbaarheid gegeven. Er is een website waarop te lezen is hoe de Speelgoedbank werkt. Er is een solide verwijzers protocol opgesteld dat wordt gedeeld met verwijzers zoals huisartsen en andere medische hulpverleners, sociale instellingen en kerken. Voor hen zijn ook folders over de Speelgoedbank beschikbaar. Wij hebben ook enkele sponsors en donateurs weten te binden, alhoewel nog onvoldoende structureel en duurzaam. Voor werving van onze cliënten hebben wij contact gelegd met De Voedselbank Woerden, Ferm-werk, kerkelijke organisaties etc. Onze startvoorraad speelgoed is gedoneerd door inwoners uit de gemeente en daarbuiten, en komt uit de opbrengst van de AH Goedzak-actie, lokaal en landelijk. Om de initiële kosten te dekken hebben wij sponsorbijdragen ontvangen van Kiwanisclub Woerden ’t Groene Hart, het VSB fonds, en enkele particulieren. Na uitgebreide voorbereiding en dry runs is de Speelgoedbank Woerden op 9 februari 2018 officieel geopend door de burgemeester van Woerden. 6. Feitelijke werkzaamheden: Kinderen mogen – na verwijzing door o.a. de Voedselbank, stichting Ferm werk, de kerk - 4 keer per jaar speelgoed komen uitzoeken en voor hun verjaardag mogen zij een extra – wat groter - cadeau uitzoeken. Inmiddels is een routine opgebouwd van het innemen, selecteren en uitdelen van speelgoed en is de eerste groep kinderen alweer voor de tweede keer gekomen. Elke inname en uitgifte wordt geëvalueerd om onze processen te verbeteren. Om de organisatie in staat te stellen de visie, missie en doelstellingen te verwezenlijken zijn de volgende activiteitengroepen van belang: • De inrichting en voorraadbeheer van de winkel • Periodiek terugkerende projecten (bijvoorbeeld Sinterklaasfeest, NLDoet) • Incidentele projecten (evt resulterend in terugkerend project) Bedrijfsvoering en organisatie: - Vrijwilligers ( Werven, Binden, Boeien) - Verwijzers (Voedselbanken, Overige externe verwijzers) - Logistiek (Voorraadbeheer, Inrichting winkel) - Financiën (Sponsoring, Fondsenwerving) - Communicatie ( Website, Algemeen) 7. Beoogde resultaten: functionerend en cliëntenkring uitbreiden: De doelgroep zijn de circa 850 kinderen in Woerden e.o., waarbij wij overigens geen uitzonderingen maken voor kinderen uit gezinnen daarbuiten, het criterium is dat de Speelgoedbank openstaat voor kinderen uit gezinnen die onder de armoedegrens leven. Ons streven is om zoveel mogelijk kinderen te helpen en daarvoor worden de contacten met verwijzers uitgebreid. Ook moeten wij meer bestendige sponsoren en ‘vrienden van’ werven. De beoogde ANBI-status zal wellicht de drempel voor donateurs wegnemen en hen vrijgeviger maken. 8. Budget en middelen; De Stichting heeft beperkte middelen voor het realiseren van haar ambitieuze plan, om speelgoed te doneren aan zoveel mogelijk kinderen uit de doelgroep, Een startkapitaal is verschaft door de initiatiefnemer Kiwanisclub Woerden ’t Groene Hart en door verkregen subsidies van o.a. het VSB-fonds, en diverse donateurs. Dat is voornamelijk aangewend voor de aanschaf van kasten om het speelgoed in uit te stallen en kisten voor boeken en knuffels. Er is huur verschuldigd voor de locatie die we gebruiken voor de uitgifte en inname van speelgoed. De opslag van speelgoed is vooralsnog kosteloos, maar rekening dient gehouden te worden dat ook hiervoor huur betaald moet gaan worden. De Stichting gaat actief proberen om naast het bestendigen van sponsoren en vrienden van, schenkingen, giften, legaten en erfstellingen te ontvangen. 9. Juridische structuur: Stichting en Raad van Toezicht De Stichting Speelgoedbank Woerden is op 12 december 2017 opgericht en staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel te Utrecht, onder nummer 370325529. De stichting is autonoom, voor de eerste 4 jaren is een Raad van Toezicht in het leven geroepen. De bestuurders van de Stichting en de Raad van Toezicht bestaan op dit moment nog uit leden van Kiwanisclub Woerden t Groene Hart. Op termijn is de bedoeling dat deze functies ook door niet-leden worden ingenomen. Leden en taakverdeling Bestuur mevrouw W.A. Van Laar- de Graaf voorzitter: beheer en communicatie mevrouw C. Fris van Gasteren secretaris: verwijzers en vrijwilligers de heer R.M. Nederpelt penningmeester: faciliteiten en financiën Leden en taakverdeling Raad van Toezicht De heer Th. W.J.A Kemper voorzitter: beheer en communicatie Mw. G.G. Floor lid verwijzers en vrijwilligers De heer J. Filarski lid faciliteiten en financiën 10. Financiële structuur: Kapitaal: Het startkapitaal van de stichting is gevormd door giften en donaties. Kapitaaltoename kan plaatsvinden door ontvangst van sponsorbijdragen, bijdragen van vrienden van en uit donaties, giften, legaten en erfstellingen. Inkomsten: Inkomsten van de stichting kunnen bestaan uit subsidies, sponsorbijdragen, bijdragen van vrienden van en uit donaties, giften, legaten en erfstellingen, rente-inkomsten en al hetgeen op andere wijze wordt verworven. Uitgaven: De belangrijkste uitgaven tot nu toe waren de aanschaf van kasten om het speelgoed in uit te stallen en kisten voor boeken en knuffels. Deze zijn op maat gemaakt en voorzien van wielen, zodat ze verplaatsbaar zijn. Structurele uitgaven behelzen huur van de locatie, operationele kosten en verzekeringen. De uitgaven staan vermeld in de begroting. Overige uitgaven hebben te maken met het beheren en in stand houden van de Stichting, zoals de aanschaf van speelgoed om omissies in het assortiment te vullen en tekenspullen voor de wachtruimte. En is er bijvoorbeeld koffie en thee beschikbaar voor de vrijwilligers op de zaterdagen van uitgifte en inname, en limonade voor de kinderen die speelgoed komen uitzoeken. 11. Fiscale aspecten: ANBI-status De Stichting Speelgoedbank Woerden streeft te kwalificeren als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI-regeling, artikel 5b AWR) 12. Begroting en verslaggeving • Voor aanvang van elk boekjaar maakt het bestuur een begroting voor het komende jaar. • De begroting wordt binnen één maand nadat deze door het bestuur is vastgesteld ter kennisgeving aan de Raad van Toezicht gestuurd. • Het boekjaar van de stichting valt samen met het kalenderjaar. • De boeken worden jaarlijks per 31 december afgesloten. • Daaruit worden door de penningmeester een balans en een staat van baten en lasten over het geëindigde boekjaar opgemaakt, welke stukken binnen drie maanden na afloop van het boekjaar (dus vòòr 1 april) aan het bestuur worden aangeboden. • De jaarstukken worden ondertekend door alle leden van het bestuur. • De jaarstukken worden vervolgens, binnen één maand na ondertekening door het bestuur ter goedkeuring naar de Raad van Toezicht gezonden. Het financieel jaarverslag van 2019 vindt u hier: Financieel verslag 2019